2e week - Reisverslag uit Ornes, Noorwegen van Hendrie - WaarBenJij.nu 2e week - Reisverslag uit Ornes, Noorwegen van Hendrie - WaarBenJij.nu

2e week

Door: Hendrieopreis

Blijf op de hoogte en volg Hendrie

06 Juni 2012 | Noorwegen, Ornes

Dag 8
Vandaag eerst in Luster een stenen kerk bekeken(dus geen staafkerk zoals er vele staan in Noorwegen), erg mooi en ook al is het kerkje niet groot de beschilderingen en inrichting zijn indrukwekkend. Na deze stop zijn we door gereden naar de gletsjer de Nigardsbeen. Erg indrukwekkend maar de tocht van de parkeerplaats naar de gletsjer is zo vlak na de winter toch wel eentje met hindernissen. Een gedeelte van het pad ligt nog bedekt onder een laag papsneeuw en verder is het toch wel behoorlijk klauteren over rotsen maar als je dan bij de gletsjer staat is het uitzicht geweldig (al waait het dan erg hard en is de wind behoorlijk fris maar wat wil je: een gletsjer).
De terugweg hebben we boodschappen in geslagen. Dat gaat in het groot want Ornus ligt best geïsoleerd in de fjord en heeft niet zo'n omvang dat het een grote supermarkt heeft (daar is de ruimte ook niet voor ;-)).
Vanmorgen werden we uitgenodigd door de huiseigenaar om soep te komen eten samen met een ander stel die overigens ook gids zijn hier. Eenmaal aan tafel bleek dat we uitgenodigd waren omdat de eigenaar zoveel jaar getrouwd was, alle reden voor een feestje. In Noorwegen betekend dat soep met brood eten en als toetje appelgebak, een soort notenijs dat gegeten wordt als de zon weer boven de fjord uitkomt en hartig gebak uiteraard voorzien van koffie en thee. Het was heel gezellig en in het Noors, Engels en Nederlands kom je een heel eind.
Nu lekker naar bed, ik twijfel alleen of ik mijn lekke luchtbed opblaas of de stop er uit trek. Elke avond moet ik 'm opblazen :-( O ja het is hier 24 juni de langste dag maar donker is iets heel anders 's nachts. Gelukkig is het nog steeds koud en kan ik, zonder mijn slaapzak uit te drijven, de slaapzak rustig over mijn hoofd trekken.

P.S. De oudste elektrische kachel heeft de geest gegeven, we hebben een minuut stilte in acht genomen, voornamelijk van de schrik: hoe krijgen we het hier nu warm??? Een nieuwe kachel wordt ingevoerd van de andere kant van de fjord en tot die tijd mogen we er eentje lenen, gelukkig.


Dag 9
Heerlijke rustdag, vrij weinig gedaan ook omdat het regent. Gewoon weer om met een lekker muziekje een boek te gaan lezen :-) natuurlijk wel met uitzicht op de fjord!!!
Mijn spieren geven trouwens aan dat ik niet in de wieg ben gelegd als klipgeit ofzo.

's Avonds Merlot van de Aldi gedronken: Geweldig!!! Hopelijk geen Chateau du Migraine :p

Jammer dat het aftellen begonnen is...


Dag 10
Fris en fruitig wakker dus niets aan het hand :D
Verder is het weer hier geweldig: zon!! Vanmiddag lekker in de zon gezeten boek lezen, aardappels schillen, broccoli klaar gemaakt en later heerlijk buiten gegeten. Morgen wordt het een regenachtige dag :( dus nu maar zo lang mogelijk buiten zitten en genieten.
Naast het genieten van de zon ook een beetje rond gewandeld en vikinggraven gezien. Toch wel bijzonder dat de herinneringen aan vroeger gewoon zichtbaar aanwezig zijn in de vorm van bijvoorbeeld de staafkerk die z"n oorsprong vind in de 11e eeuw, vikinggraven, en dergelijke.


Dag 11
Vandaag cultuur opgesnoven in de staafkerk, vanmiddag was er een concert met een zangeres en iemand op viool. Geen idee waar ze precies over zongen want het waren noorse volksliederen en muziek.
Verder maar weer genoten van de zon. Het zou vandaag regenachtig worden, als dit dan het resultaat is hoor je mij niet klagen :D


Dag 12
In de wetenschap dat het in Nederland gewoon petweer is heb ik me vanmorgen in de zon geïnstalleerd met een boek en heb vandaag niet veel anders gedaan als genieten. Gewoon vakantie zoals vakantie hoort te zijn zeg maar.
Maar goed op de achtergrond baal ik wel dat ik morgen alweer richting Oslo ga en vrijdag naar huis, het is hier in één woord geweldig. Ik zou me hier nog wel even kunnen vermaken (het weer speelt daarbij ook wel een rol van betekenis moet ik eerlijk toegeven). Vanmorgen al een groot gedeelte van mijn koffer in gepakt zodat dat niet allemaal op het laatste moment hoeft.
Morgen met de veerboot voor de laatste keer naar Solvorn en dan door naar Sogndal
Ik ga Noorwegen missen!!!

De foto’s komen vrijdag, als ik thuis ben en nog wat puf over heb, en anders komt dat van ’t weekend wel.

  • 11 Juni 2012 - 12:46

    Marjan Pragt:

    Mooooiii!!

  • 11 Juni 2012 - 12:54

    Marjan Pragt:

    Moooiiiiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Ornes

Mijn eerste reis

Binnenkort met de auto naar Urnes, Noorwegen!!

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2012

Terugreis

06 Juni 2012

2e week

02 Juni 2012

1e week

24 Mei 2012

Inpakstress

19 Mei 2012

Heen- en terugreis geregeld
Hendrie

Actief sinds 25 April 2012
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 8156

Voorgaande reizen:

24 September 2014 - 03 Oktober 2014

Noorwegen, herfst 2014

25 Mei 2012 - 07 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: