1e week - Reisverslag uit Ornes, Noorwegen van Hendrie - WaarBenJij.nu 1e week - Reisverslag uit Ornes, Noorwegen van Hendrie - WaarBenJij.nu

1e week

Door: Hendrieopreis

Blijf op de hoogte en volg Hendrie

02 Juni 2012 | Noorwegen, Ornes

Dag 1 Hardenberg - Farvang
Om half 10 vol goede moed vertrokken met het motto: We hebben alle tijd. Dat motto werd wel behoorlijk op de proef gesteld richting Cloppenburg door een vrachtwagenchauffeur die nog geen 75 km/uur reed :P
Verder konden wel redelijk door doorrijden tot Hamburg. Langzaam rijden en zo af en toe stil staan om de Elbetunnel door te kunnen en daar hebben we geconcludeerd dat Duitsers of geen plaatjes kunnen kijken of zo stronteigenwijs zijn dat ze pas gaan ritsen als de rijbaan echt afgesloten is.
Na Hamburg ben ik achter het stuur gekropen en niet geweten dat 150 best wel lekker rijdt ;-).
In Denemarken was het erg rustig op de weg maar misschien kwam dat ook wel door het feit dat het morgen Pinksteren is.
Rond kwart voor 7 kwamen we aan in Favang, een erg mooi dorpje. We hebben eerst wat spullen uit de auto gehaald en daarna nog wat kleine boodschappen gedaan. Geen idee wat alles kost...vergeten te kijken hoeveel Deense kronen een euro is ;-).
Weer terug bij de Bed&Breakfast eerst maar eens even gezeten, daarna wat eten, klein eindje gelopen en toen onze bedden maar eens gezocht en gevonden.
Na een nacht heerlijk geslapen te hebben maken we ons op voor dag 2: Farvang - Tranby, met een overtocht met de veerboot
Dag 2: Farvang - Tranby
Als ras echte snelweggangers ;-) zijn we uit op tijd vertrokken om maar niet de boot te missen. Nu staan we dus ruim anderhalf uur voor vertrek te wachten bij de veerboot :D
O ja, dingen die waarschijnlijk nog thuis op het aanrecht liggen: Noorse kronen, Utrison. Dat laatste is een beetje vervelend met al die zon...
De overtocht ging lekker en daarna verder door Noorwegen. Nu hadden we al ervaren dat Duitsers aan wegwerkzaamheden doen, dat de Denen niet veel anders doen maar veel kleinschaliger maar wat die Noren doen... Complete snelweg verdubbelen in 1 keer en daarnaast grijpen ze elke mogelijkheid aan om tunnels te bouwen :D
Rond half 7 kwamen we aan in Tranby en daar lag bier koud, heerlijk na weer een mooie, warme en vooral zonnige dag. Fredrik (onze gastheer) had Bakalavo gemaakt, een gerecht dat van oorsprong uit Portugal komt en waarbij de vis die er bij zit uit Noorwegen komt. Tja vis en ik is een combi die niet helemaal samen gaat maar de aardappels en het toetje smaakten heerlijk.
Morgen dag 3 en dat wordt een rustdag voor ons, we blijven een dag extra in Tranby. Morgen ook maar eens kijken hoe we naar Ornes rijden, ik heb begrepen je daar via verschillende, al-dan-niet leuke routes kunt komen.
Dag 3 Tranby, lekker rustige dagje
Vandaag uitgeslapen en vooral veel niets gedaan en dat ahd ik ook wel ff nodig.
Diverse opties bekeken voor het laatste gedeelte met reistijden tussen 5 en 10 uur, keus genoeg dus de vraag is alleen in hoeverre wij de toerist uit willen gaan hangen :-)
Dag 4 Tranby - Ornes
Wat een dag was dit, ruim 12 uur onderweg geweest, wel erg veel Kodakmomenten maar ik was zo vreselijk blij dat we er waren, dat auto zitten en rijden...brrr
We hebben de korte toeristische route genomen die zou 5 uur duren, zonder stops en pauzes maar goed rijden door de heuvels en later de bergen van Noorwegen en de vele wegwerkzaamheden bij Gol zorgden voor "iets" meer reistijd. Daar staat tegenover dat we erg veel mooie plekken hebben gezien en zelfs sneeuw in de bergen. In Ornes ligt op de toppen van de fjord zelfs nog sneeuw en dat schijnt niet standaard voor de tijd van het jaar te zijn. Verder kun je goed merken dat je een heel stuk noordelijker bent want echt donker wordt het 's nachts niet. Het schemert en tegen 2 uur lijkt het zelfs al weer licht te worden. De hoop op een lange nacht wordt zo toch een stuk kleiner ;-).
Morgen dag 5 en dat wordt een echte vakantiedag, niets doen, beetje de geweldig mooie omgeving verkennen, foto's maken en vooral genieten van het uitzicht. In de achtertuin is de fjord met op de toppen sneeuw, geweldig!!!
Ochtend dag 5
Brrrr het moet vannacht koud zijn geweest als het in de keuken nog maar 5 graden is. Gelukkig hebben we elektrische kachels van diverse leeftijden en stadia van leven en natuurlijk de zon.
Heel klein niet noemenswaardig detail: de elektrische oven aan zetten met het deurtje open is wel lekker warm maar als daarna de elektrische pitten het niet meer doen en ook de oven niet weet je wel dat er iets niet helemaal goed is gegaan. Dan krijg je het zeker warm maar niet van de temperatuur, meer met iets van stress ofzo want er is geen warm waterpunt in huisje en de waterkoker is van buiten wit en dat was ook de oorspronkelijke kleur van binnen, ooit....
Plannen voor dag 6 zijn Sogndal, Flam en Laerdal daar overnachten en de volgende dag over de bergen terug naar Ornus. We weten inmiddels dat termen als tijd en afstand relatieve begrippen zijn in Noorwegen.
Dag 6 Ornes - Flam
Na een wat brakke start vanmorgen zijn we eerst met de veerboot van Ornes naar Solvorn gegaan. De boegdeur bestaat uit een net en je moet achteruit de veerboot op, ook weer goed voor sm-tjes (spannende momentjes).
In Sogndal maar eens gekeken waar de opstapplaats voor de nachtbus is, even rond gewandeld en daarna verder naar Laerdal. In Laerdal hebben we het oude centrum bekeken en wat gegeten. Toen verder naar Flam door een tunnel van 25 km, in deze tunnel zijn diverse plekken bijzonder verlicht. Omdat we te ver door zijn gereden kwamen we uit bij Undredal. Hier staat de kleinste staafkerk maar de kerk werd gerenoveerd en stond compleet in de steigers en was niet toegankelijk voor publiek.
Uiteindelijk aangekomen in Flam hebben we eerst een kamer geboekt in een Bed&Breakfast met uitzicht op de fjord. Vanavond staat een trip met de trein van Flam naar Myrdal op het programma. Deze spoorlijn moet in 20 km bijna 867 m hoogte moet overbruggen.
Daarna slapen want helemaal fris en fruitig is toch wel wat anders.
Dag 7 Flam - Ornes
Vandaag veel over de bergen gereden eerst de Aurlandsvejen die vanaf 1 juni, vandaag dus, open is. Er lag nog erg veel sneeuw en dat leverde de nodige 'Kodak-momentjes' op. In de winter is deze weg dicht en daarom is de Laerdaltunnel aangelegd (bijna 25 km).
Nadat we in Laerdal waren aan gekomen zijn we door gereden naar Borgund en hebben de staafkerk bekeken en een soort privé rondleiding gehad.
Na Borgund zijn we verder gereden naar Ardal om vanaf daar de Tinnenvejen op te gaan de weg over de bergen van Ovre Ardal naar Fortun, ik heb geen hoogtevrees maar dat ging zo vreselijk steil omhoog dat ik met een knoop in mijn maag, me wanhopig vasthoudend aan de deur geen foto durfde te maken van Ardal in de diepte. De Tinnenvejen is een erg mooie bergpassage, de hoogste van Noord Europa.
Al-met-al een dag vol bergen, sneeuw, kou en middageten maken onder Siberische omstandigheden: noedels koken op een gaspitje dat we mee hadden genomen in de beschutting van een inham in de sneeuw.
Morgen een vervolg want dan gaan we een gletsjer in de buurt bezoeken. Hoezo zomer? Volgens mij kom ik met een heel aantal winterse foto's terug ;-)

• 02 Juni 2012 - 21:43

Hendrie :

Foto's volgens z.s.m. en anders thuis en dat is over een week al :O

• 03 Juni 2012 - 06:53

Annelies:

Fijn te horen dat je het naar je zin hebt!! Nog een week te gaan met veel mooie avonturen!! Geniet ervan!
    Ik hoefde vrijdag geen rekening met je te houden toch? Ik zal immers aan het werk zijn.
    Veel plezier daar!
    xxx

• 03 Juni 2012 - 20:12

Marjan Pragt:

Wat hebben jullie al veel gereden en dus gezien! En dat in 1 week. Het is hier vandaag ook maar 8 graden hoor!!!Bijna 20 graden verschil met vorige week zondag (pinksteren). Geniet de komende week maar enorm van alles wat jullie gaan doen en zien! Veel plezier!!!!

• 03 Juni 2012 - 20:15

Riet:

Hoi Hendrie, je maakt wel van alles mee, maar eigenlijk had ik niet anders verwacht. Veel plezier nog en geniet er nog van zo lang het kan. Het scheelt je hebt lange dagen. :-(
    Doe wel voorzichtig. Wat zul jij het hier straks warm vinden wanneer je terug komt. ;-)